Belső élősködők elleni kezelés, féreghajtás

Az első féreghajtást, még az anyjuk mellett kapják, majd az állat első oltásával egyidőben adjuk, ezt követően 2 és 4 hét múlva meg kell ismételni, az oltásokkal egyidőben.

Ezután 3 havonta tanácsos a féreghajtást megismételni élethossziglan. Egyes vizsgálatok szerint Magyarországon minden ötödik kutya orsóférgekkel fertőzött.

Kölyökkutyák esetében ez az arány jóval magasabb. A kutya és a macska bélférgei az emberre, elsősorban a gyerekekre is veszélyt jelenthetenek. A leggyakoribb féreg kutyában és macskában az orsóféreg és a galandféreg. Az orsóféreg általában néhány hónapos kutyákban és macskákban fordul elő. Egy nőstény orsóféreg naponta akár 200 ezer pete termelésére is képes, úgyhogy egyetlen állat bélsarával naponta többmillió pete juthat a környezetbe.Ezek a peték több évig életképesek és így fertőzőképesek maradhatnak. A kutyák leggyakoribb orsóférge a Toxocara canis, ami akár 10-18 cm hosszúra is megnőhet. A galandférgek közül gyakorisága miatt legnagyobb jelentőségű a Dipylidium caninum (uborkamagképű galandféreg). Nevét a testét felépítő 1-3 mm nagyságú ízek uborkamagszerű alakjáról kapta. Köztigazdája a kutya és a macska bolhája. A féregpetét a bolhalárva veszi fel a környezetben és 3-4 hét alatt kialakul benne a fertőzésre alkalmas lárva. A kutya és a macska a bolhák szétrágásakor fertőződik. A bélcsatornájukban kifejlődnek az ivarérett férgek, amikből petéket tartalmazó ízek válnak le. Ezek az ízek a végbélnyíláson keresztül aktívan kivándorolnak, ami viszketést okoz és ezáltal a kutya “szánkázásának” egyik lehetséges oka. Súlyos fertőzöttség esetén fiatal kutyákban hasmenés, hasi fájdalmasság, lesoványodás fordulhat elő, illetve a bélsárűrítéskor fehér mozgó ízekkel lehet találkozni. Az ember, elsősorban a kutya vagy a macska simogatása révén fertőződhet meg vele, amikor az állat által szétrágott bolhákból, féreglárvák kerülhetnek az ember kezére és onnan a szájába. A galandférgek elleni védekezés alapja, hogy minden kölyökkutyát féregteleníteni kell. Ezáltal meg lehet akadályozni, hogy a méhen belüli fertőződést követően a kölyökkutyában ivarérett férgek fejlődjenek ki, és a kutya peteürítővé váljon. Minden alkalommal a szoptató állatot is kezelni kell. A macskák esetében is ezek az elvek érvényesek. Az újrafertőződés veszélye miatt a “megelőző” kezelést célszerű 3 havonta elvégezni és amennyiben megállapítható a férgesség, akkor 2 hét elteltével megismételni. Valamennyi együtt tartott állatot egyidejűleg kell kezelni és az állatok bélsarát rendszeresen el kell távolítani a környezetükből.